Trafiekcijfers maart 2017
Vergelijking tussen de periode Mar 2016 en 2017
2016 |
2017 |
Verschil |
|
Commercieel (1): | 513 | 220 | -57,4% |
Commercieel (2): | 261 | 220 | -15,7% |
2016 |
2017 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.170 | 1.995 | -8,1% |
Passagiers: | 54.456 | 17.217 | -68,4% |
Vracht: | 2.441 | 1.908 | -21,8% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Mar 2016 en 2017
2016 |
2017 |
Verschil |
|
Commercieel (1): | 980 | 646 | -34,1% |
Commercieel (2): | 725 | 646 | -10,9% |
2016 |
2017 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 5.396 | 4.463 | -17,3% |
Passagiers: | 86.605 | 46.030 | -46.9% |
Vracht: | 5.708 | 5.109 | -10,5% |
(1) = met uitwijkingen na aanslagen 2016
(2) = eigen trafiek
Commentaar:
MAART 2017: matige resultaten
Uiteraard ging qua commerciële vluchten een vergelijking tussen maart 2016 en 2017 niet op zonder een opsplitsing te maken tussen de eigen trafieken en de "terreur-uitwijkingen" verleden jaar.
Wat passagiersaantallen betreft, zijn de juiste cijfers van uitwijkers niet in ons bezit. Vandaar dat we het beter vinden om maart 2015 met maart 2017 naast elkaar te zetten:
Mar '15 Mar '17
15.328 17.217 = + 1.889 passagiers = +12,32%
Voor de vrachtomzet, waarop de terreurdaden van 2016 geen invloed hadden, zien we echter een achteruitgang met 21,8%.
Deze is hoofdzakelijk te wijten aan minder vluchten van Egyptair Cargo, gewoon een gevolg van markt- en oogstsituaties.
Met de resultaten van maart 2017 wordt opnieuw bewezen dat de luchthaven Oostende-Brugge zowel qua passagiers als vracht extreem kwetsbaar is vanwege het beperkt aantal vaste klanten.
Een verruiming van regelmatige operators dringt zich op.
Dergelijke groei kan alleen maar bereikt worden door het bundelen van alle economisch krachten in de regio en meer synergie met de toeristische en logistieke spelers in West- en Oost-Vlaanderen.